کد مطلب:305478 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

اثر تسبیحات حضرت زهرا
مؤلف گوید: كه فضایل ومناقب آن مخدره زیاده از آن است كه در اینجا ذكر شود و ما چون بنابر اختصار داریم به همین قدر اكتفا می كنیم و بركاتی كه از آن بی بی به ما رسیده از جمله «تسبیح» معروف آن حضرت است كه احادیث در فضیلت آن بسیار است وكافی است آنكه هر كه مداومت كند به آن، شقی و بدعاقبت نمی شود، و خواندن آن بعد از هر نمازی بهتر است نزد حضرت صادق علیه السّلام از هزار ركعت نمازگزاردن در هر روزی، [1] وكیفیت آن عَلَی الاَْشْهَر سی وچهار مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ وسی وسه مرتبه اَلْحَمْدُللّه وسی وسه مرتبه سُبْحانَ اللّه است كه مجموع صد می شود.

و دیگر «دعای نور» است كه آن حضرت تعلیم حضرت سلمان رضی اللّه عنه كرده وفرموده اگر می خواهی در دنیا هرگز ترا تب نگیرد مداومت كن بر آن، وآن دعا این است:

بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم

بِسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلی نُورٍ بِسْمِ اللّهِ الذَّی هُوَ مُدَبِّرُ الاُمُورِ بِسْمِ

اللّهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ اَنْزَلَ النُّورَ عَلَی الطُّورِ فی كِتابٍ مَسْطُورٍ فی رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلی نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَذی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلیَ السَّراءِ وَالضَّرا ء مَشْكُورٌ وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ.

سلمان گفت چون از حضرت فاطمه علیهاالسّلام آموختم آن را به خدا قسم به بیشتر از هزار نفر از اهل مكه ومدینه كه مبتلابه تب بودند آموختم پس همه شفا یافتند به اذن خدای تعالی. [2] ودیگر نماز استغاثه به آن مخدّره «صلوات اللّه علیها» است كه روایت شده هرگاه ترا حاجتی باشد به سوی حق تعالی وسینه ات از آن تنگ شده باشد پس دو ركعت نماز بكن وچون سلام نماز گفتی سه مرتبه تكبیر بگو و تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسّلام بخوان پس به سجده برو و صد مرتبه بگو یا مَولاتی یا فاطِمَةُ اَغی ثی نی، پس جانب راست رو را بر زمین گذار وهمین را صد مرتبه بگو، پس به سجده برو و همین را صد مرتبه بگو، پس جانب چپ رو را بر زمین گذار وصد مرتبه بگو، پس باز به سجده برو و صد و ده مرتبه بگو و حاجت خود را یاد كن، به درستی كه خداوند بر می آورد آن را ان شاء اللّه تعالی. [3] .

و دیگر محدّث فیض در «خلاصة الاذكار» نقل كرده از حضرت زهرا علیهاالسّلام روایت است كه حضرت رَسُول صلی اللّه علیه وآله وسلّم بر من وارد شد در وقتی كه رختخواب خود را پهن كرده بودم ومی خواستم بخوابم، فرمود: ای فاطمه! مخواب مگر بعد از آنكه چهار عمل به جا آوری: ختم قرآن كنی، وپیغمبران را شفیعان خود گردانی، و مؤمنین را از خود خشنود گردانی، وحج وعمره

بكنی. این را فرمود وداخل نماز شد، من توقف كردم تا نماز خود را تمام كرد، گفتم: یا رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلّم! امر فرمودی به چهار چیزی كه من قدرت ندارم در این وقت آنها را به جا آورم؛ آن حضرت تبسّم كرد وفرمود: هرگاه بخوانی قُلْ هُوَ اللّهُ را سه مرتبه، پس گویا ختم قرآن كردی وهرگاه صلوات بفرستی بر من وبر پیغمبران پیش از من، ما شفیعان تو خواهیم بود در روز قیامت وهرگاه استغفار كنی از برای مؤمنین، پس تمامی ایشان از توخشنود شوند، وهرگاه بگوئی سبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ للّهِ وَلا اِلهَ اِلااللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ پس گویا حج وعمره كرده ای. [4] .

فقیر گوید: شیخ ما در «مستدرك» فرموده كه بعض معاصرین ما از اهل سنت در كتاب «خلاصة الكلام فی امرآء البلد الحرام» این دعا را از بعض عارفین نقل كرده: اَللّهُمَّ رَبَّ الْكَعْبَةِ وَ بانیها وفاطمةَ وَاَبیها وَبَعِلها وَبَنیها نَوِّرْ بَصَری وَ بَصیرتی وَ سِرّی وَ سَریَرتی وبه تحقیق كه به تجربه رسیده این دعا برای روشنی چشم وهركه بخواند این دعا را در وقت سرمه كشیدن حق تعالی نورانی كند چشم او را.


[1] «بحار الانوار» 85 /332.

[2] «بحار الانوار» 43 /67.

[3] «ناسخ التواريخ» 4 /149، رحلي، چاپ اميركبير.

[4] «خلاصة الاذكار» ص 45 46، نسخه خطي كتابخانه مسجد اعظم به شماره 3009.